Friday, July 3, 2009

PENANG-BEIJING "Exploration Civilization"

Pada 16-21 Jun 2009, MPP 07/08 UiTM Penang telah mengadakan lawatan akademik/industri ke negeri tembok besar itu yang bertemakan PENANG-BEIJING "Exploration Civilization". Hasil gigih anggota MPP ini yang telah menjana kewangan organisasi semasa di kampus membuah hasil senyuman gembira apabila kami mampu menganjur program pengantarabangsaan ini.
Delegasi lawatan ini terdiri daripada 20 orang peserta, iaitu 1 orang pegawai pengiring dan 19 orang mahasiswa. Program ini juga mampu dilaksanakan berkat sokongan padu pihak pengurusan UiTMPP khasnya dan UiTM Shah Alam umumnya. Sedikit belajawan dari pihak universiti memang membantu melancarkan program ini.

Penerbangan dengan pakej Air-Asia X iaitu pesawat jenis Air Bus 330 telah mengambil masa selama 6 jam untuk sampai ke Tianjin. Setibanya di China, pesawat tidak dapat mendarat kerana cuaca yang kurang baik di Tianjin dan terpaksa membuat pendaratan kecemasan di Air Port Beijing. Lebih 5 jam kami terkandas di Beijing sementara menunggu cuaca di Tianjin reda. Alhamdulillah, sampai juga kami di Tianjin Air-Port dan terus di bawa ke penginapan di Beijing.

(bersama samsuri di Tianjin Air Port)

Lawatan kami dibantu oleh seorang juru pelancong, Andy berbangsa cina dan fasih berbahasa melayu indonesia. Juru pelancong itu juga banyak memberi informasi dan tips-tips berguna terutamanya ketika shoping. Selama lebih kurang 5 hari di Beijing, kami telah dibawa ke merata tempat pelancongan yang menarik. Antara tempat yang dikunjungi:
  • Summer Palace
  • Pearl City
  • Kedai Sutera
  • Yashow Martket
  • Kilang Jade dan Crystal
  • Great Wall
  • Tia'anmen Square
  • Forbidden City
  • Stadium Olimpik Beijing (stadium sarang burung)
  • banyak lagi!!!


(latar belakang stadium sarang burung)

Kota Beijing adalah salah satu kota metropolitan yang maju di dunia. Bangunan pencakar langit begitu banyak. Dari sudut pentadbiran negara komunis itu, rakyat negara adalah keutamaan. Pelbagai subsidi telah diberi untuk membantu rakyat contohnya tambang kereatapi bawah tanah atau subway. Tambang tersebut berharga 2 yuan atau RM1 (lebih kurang) dan boleh ke mana-mana destinasi sama ada jauh ataupun dekat. Selain itu, kerajaan China juga telah mendasarkan syarat pemilikan tanah. Rakyat negara itu tidak boleh memiliki atau membeli tanah persendirian. Semua tanah adalah milik kerajaan. Ini mampu menangani masalah jurang ekonomi yang ketara dikalangan penduduk tempatan.


(kat kedai jade)

Antara pengalaman yang paling seronok di Beijing ialah membeli-belah. Beijing adalah syurga membeli-belah bagi pelancong. Pengalaman shoping ini terbahgi kepada 3 bedasarkan tempat iaitu shoping di bangunan (pasaraya) kerajaan, pasaraya swasta dan gerai-gerai awam. Pasaraya milik kerajaan adalah dijamin keaslian barangan mereka. Pasaraya swasta pula hampir kesemua barangan adalah ASPAL (ASli tapi PALsu- Andy yang ajar). Peniaga-peniga di pasaraya swasta juga aggeresif dalam menarik pelancong supaya membeli barangan mereka sehingga ke tahap menarik tangan dan tolak-menolak Proses tawar-menawar adalah perkara wajib kerana peniaga meletakkan harga yang tinggi pada setiap barang dijual. Justeru, kemahiran komunikasi amat penting ketika ini. Gerai awam pula gerai di pinggir-pinggir jalan menjual buah-buahan, makanan dan barang-barang runcit.


(bergambar bersama pelayan restoran makanan muslim)

Antara cabaran besar hidup di negara China adalah adat dan cara hidup. Terutama makanan dan kaedah bersuci. Sebagai muslim, kita tetap dengan pegangan kita meskipun di bumi China. Perlu dan wajib mencari yang halal selagi belum darurat.



(kat sebuah masjid)

Meskipun ada 17 juta muslim di China (melebihi muslim di Malaysia) ia tetap jumlah yang minoriti kepada jumlah rakyat seramai 1.1 billion orang. Itu lah cabaran kaum muslim di China dalam menjalani penghidupan harian. Masih banyak kegiatan dakwah dan tarbiyyah perlu dijalankan supaya Islam kekal subur.

Lawatan ke Beijing ini telah membuka sedikit minda dan mencetuskan beberapa resolusi diri. Betapa pentingnya ilmu dalam kehidupan. Rohani dan jasmani. Sejauh mana kita mampu mempertahankan maruah diri dan ketinggian agama Islam di negeri orang. Disamping itu dapat juga menyelami kesukaran pendakwah di China dalam mengajak manusia berbuat kebaikan. Ia juga menyentuh persoalan syukur kita kepada Allah yang telah memberi nikmat dan keizinan saya melewati bumiNya. Subhanallah! Alhamdulillah! Allahuakbar!

(AKU MOHON AMPUN YA ALLAH ATAS SEGALA DOSA DAN MAKSIAT YANG TELAH AKU LAKUKAN. IZINKANLAH SUPAYA AKU DAPAT MENAMBAH BAIK DIRI DAN DAN MEMANFAATKAN DIRIKU PADA ORANG LAIN)

2 comments:

TyCoH said...

Abg merasa bangga dan bersyukur kepada ALLAH SWT kerana abg memiliki seorang adik kandung yg bernama ALY IDHAM BIN ALYKALLAM.

SHAZ D MAFIA said...

WAH ALY.. MCM WAT REPORT RASMI LAK.. BAGUS3!! VERY DETAILED.. I LIKE!!

Post a Comment