Wednesday, July 29, 2009

Cuba Check Diri Kita

Apa kah Istidraj ??? .

Ia nya ada lah pemberian nikmat oleh Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak di redhai Nya . Ini lah yang di katakan Istidraj .


Rasullullah saw bersabda bermaksud : ' Apabila kamu melihat bahawa Allah swt memberikan nikmat kepada hamba nya yang selalu membuat maksiat ( durhaka) , ketahui lah orang itu telah di istidrajkan oleh Allah swt '

( Di riwayatkan oleh At - Tabrani , Ahmad dan Al - Baihagi ).

(Gambar Hiasan)

Tetapi manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang keliru dengan pemikiran nya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepada nya ada lah kerana Allah swt berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat nya . Masih ada orang yang ragu ragu , kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut langkah Rasullullah saw dan berpegang teguh pada agama islam .

Tapi bagaimana dengan ada orang yang solat 5 waktu sehari semalam , bangun tengah malam tahajjud , puasa di bulan ramadhan , bahkan isnin , khamis dan puasa sunat yang lain . T
api , hidup mereka biasa saja , ada yang susah juga , kenapa ?? . Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tidak solat , puasa pun tidak pernah , rumah nya tersergam indah , kereta mewah menjalar , duit nya banyak , dia hidup kaya dan mewah . Bila kita tanya apa kah kamu tidak takut mati ? . Jawab mereka ( si kaya yang di istidraj) alah orang lain pun mati juga , kalau masuk neraka ramai ramai seronok . Sombong nya mereka , takbur nya mereka kepada Allah swt .

Nabi Muhammad saw naik ke langit bertemu Allah pun tidak sombong , Nabi Sulaiman sebesar besar pangkat nya sehinggakan semua makluk di bumi tunduk di bawah perenta
h nya pun tidak sombong . Secantik cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud , mereka tidak sombong .
Bila sampai masa nya dan ketika nya mereka tunduk dan sujud menyembah Allah swt .
Manusia Istidraj

Manusia yang lupa daratan , mengambil akan nikmat yang di kurniakan oleh Allah swt tetapi mengekalkan berbuat maksiat , dia merasakan Allah swt menyanyangi nya . Mereka memandang hina kepada orang yang beramal ( yang miskin tetapi redha) . Ungkapan seperti ini selalu kita dengar : ' Dia itu siang malam ke masjid , basikal pun tidak mampu beli , sedang aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah . Tak payah beribadat pun rezeki aku mencurah curah , itu tanda nya Allah sayang aku . Sebenar nya kekayaan , kesenangan , sehat tidak sakit , di pandang mulia itu , Allah swt memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan ( Istidraj ) agar ia terus lalai dan lupa akan hari mati dan akhir nya mati dalam keadaan tidak beriman kepada Allah swt .

Rasullullah saw bersabda yang bermaksud : ' Apabila Allah swt menghendaki untuk membinasakan semut , Allah swt terbangkan semut itu dengan dua sayap nya ( Kitab Nasaibul'Ibad ) .

Anai anai jika tidak bersayap maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah celah daun , tetapi jika Allah hendak membinasakan nya , Allah berikan sayap lalu bila sudah bersayap , anai anai pun menjadi kalkatu . Kalkatu bila mendapat nikmat ( sayap ) , dia akan cuba melawan api Begitu juga manusia bila mendapat nikmat , dia akan cuba melawan Allah . Hukum hakam Allah di langgari , malah lebih teruk lagi mereka mengantikan dengan hukum hakam yang di cipta oleh akal manusia yang terhad . Bagi mereka janji janji akhirat itu hanya cerita dongeng saja .

Bukti nya , Fir'aun , nikmat nya tidak terkira , tidak pernah sakit , bersin pun tidak pernah kerana Allah berikan nya nikmat kesihatan . Orang lain selalu sakit , tapi fir'aun tidak , orang lain mati , namun dia masih belum mati mati juga , sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku diri nya Tuhan . Tetapi dengan nikmat ( istidraj ) itu lah Allah binasakan dia .

Namrud , yang cuba membakar Nabi Ibrahim , betapa besar pangkat Namrud ? . Dia begitu sombong dengan Allah akhir nya menemui ajal nya hanya di sebabkan seekor nyamuk yang masuk ke dalam lubang hidung nya .

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qorun . Anak kunci gudang harta nya sahaja di bawa oleh 40 ekor unta ( kalau kunci nya di bawa oleh 40 ekor unta kita boleh bayangkan banyak mana hartanya) Akhir nya dia di tenggelamkan bersama sama harta nya sekali akibat terlalu takbur . Jadi kalau kita kaya , jangan sangka Allah sayang , Qorun lagi kaya akhir nya binasa juga .

Jadi , jika kita kaji dan fikir betul betul , maka terjawab lah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita . Mengapa orang kafir kaya , dan orang yang berbuat maksiat hidup senang / mewah . Pemberian yang di berikan oleh Allah pada mereka bukan lah yang di redhai nya . Rupa rupa nya ia nya ada lah ( istidraj ) bertujuan untuk menghancurkan nya .
Untuk apa hidup ini tanpa keredhaan nya ? .

Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat , pergi ke masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istadraj , orang naik pangkat istadraj , di muliakan orang istadraj , kita katakan yang Allah tidak redha akan mereka . Orang yang mengunakan nikmat nya untuk kebajikan , membantu perjuangan islam , membantu pada yang memerlukan dan untuk beribadat kepada Allah bukan lah di katakan istidraj . Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan , kalau hendak selamat hidup kita mesti ada pegangan ia itu Al-Qur'an , Sunnah , Qias dan Ijmak Ulama . Bukan kaya yang menjadi matlamat hidup dan juga bukan miskin yang kita cari .

Tujuan hidup kita ada lah mencari keredhaan Allah swt . Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang di redhai Allah ? . Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenar nya tentang nikmat yang di terima nya itu ia lah apabila dia bersyukur akan nikmat itu . Dia akan menggunakan pemberian itu ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah . Maka segala limpah kurnia yang di perolehi itu ada lah nikmat pemberian yang di redhai Allah swt . Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah , nescaya selamat lah kita di dunia dan akhirat .



Faqir di sisi Allah swt
haji bahari haji salleh

2 comments:

BaBbliNg BaR0nNESs said...

Salam.
remembered a msj that i got from a friend when i read ur entry.

Mlaikat Jibrail e2 diutuskan utk mympaikan hjt manusia,
Bila ssorg kafir e2 mmohon,
Allah mmrintahkan Jbrail agr mnunaikan hjatnya krn Allah bnci mndgr kata-katanya,
Dan apb sorg hmba Muslim yg dkasihi mmohon,
Allah mmrintahkan Jibrail agr mnahan, mnngguhkan n jgn dsempurnakan dgn cpat hjatnya,
krn ALLAH amat rindu akn suaranya.

Hidayah said...

salam,
to aly n babbling
time ksh ats pkongsian ni.
moga kita terhindar dr sifat lupa diri.

Post a Comment