Wednesday, July 15, 2009

Isu Semasa Kampus

Macam2 perkara dah berlaku semenjak bermulanya hari pendaftaran hingga ke hari. ini Paling merisaukan kes kecurian juga kembali. YDP sendiri kehilangan laptop dan wang ringgit pada MMS lepas, kira kes kecuriaan pembukaan lah tu. Kesian bos aku.

Senario terbaru, fudkot buat kat loading bay (dkt2 bukstore).nmpak meriah je.fudkot ni lah antara tmpat tumpuan pelajar.jd bila dah berkumpul-kumpul nak makan ni, mulalah siswa dan siswi.si siswa pasang pancing, umpan baik punya.belanja makan,berbual tentang pelajaran..haha taktik2 belaka.duhai siswi, hati2 lah ye.lebih2 lagi yang part1.korang ada 6 sem la kat sni.slh pilih kwn, merana diri.tapi itulah adat kehidupan.

Seorang staff bagitau hamba, "you know Aly, setiap minggu ada saja kes tangkap khalwat pelajar kita". Terkezut aku mendengarnya.itu yang kena tangkap,yang x kena tangkap?.ini pun baru kes khlwat. ada kes lari dari rumah, bercinta dengan suami orang, hisap dadah, clubbing.adoi, x larat nak tulis masalah2 tu.

Jika dibincangkan antara faktor masalah sosial dikalangan pelajar ini disebabkan oleh pelbgai faktor spt persekitaran, tekanan pelajaran, kewangan, rakan-rakan dan lain-lain. hamba berpendapat ia juga berpunca dari kepimpinan di U, sama ada peringkat U ataupun peringkat pelajar itu sendiri.

Hamba tercabar kerana selaku pemipin pelajar, apa yang hamba mampu lakukan untuk memulihkan keadaan ini. aku mengelamun dan teringat pula pepatah Cina yang pernah diungkap oleh Datuk Fadzilah Kamsah iaitu "klw ikan busuk bermula dari kepala" yang dikiaskan sebagai jika sesuatu masyarakat itu itu bermasalah (penyakit sosial) ia bermula dari pemimpinnya. Hamba setuju dengan pepatah ini.

Pengalaman hamba yang telah menjadi MPP pd penggal yang lepas sebagai Bendahari Kehormat dan kini sebagai Setiausaha sememangnya perit untuk dinyatakan. Kehidupan kita menjadi perhatian orang ramai. kerana terletaknya kita di atas. Perilaku seorang pemimpin itu menjadi sebutan dan ikutan kepada orang di bawah kepimpinanya. Pada suatu hari hamba mendapat sms dari seseorang, "knapa masam ja muka......"(ada lah smbungannya) , dan memang hari itu agak mentensyenkan saya atas beberapa perkara. tetapi lihatlah, betapa berpengaruhnya seorang pemimpin itu terhadap kepimpinannya.

Masalah Kepimpinan:ada seorang Ustaz di uitm bagi tau antara kriteria (atau asas) seorang pemimpin itu adalah: 1. Bertaqwa 2. Berwawasan 3. Berketerampilan (ilmu,soft skill dll). Cuba kita nilai pemimpin di sekeliling kita, adakah ada kriteria yang pertama iaitu bertaqwa pada mereka. Taqwa bermaksud takut kepada Allah atau melakukan segala suruhan Allah dan meninggalkan larangan Allah. Hamba melihat melihat kriteria 2 dan 3 biasa ada pada mana-mana pemimpin, tetapi taqwa itu tidak semua yang ada.

Knapa perlu seorang pemimpin ada sifat taqwa??takda taqwa pun masih boleh mengurus dan mentadbir kan??!..

Dengan taqwa, pemimpin itu dapat mengaku kebesaran Allah sebagai pentadbir alam, mengaku kekuasaan Allah setiap yang berlaku adalah atas ketentuannya dan adalah hak mutlakNya. Dengan taqwa juga ia memimpin atas kalimah suci Allah dan taqwa juga dapat memelihara kepimpinannya dari penyelewengan dan pecah amanah. Kepimpinan adalah amanah dan tanggungjawab.

"La takhrabuz zina": "jangan menghampiri zina" ayat al Quran yang menyeru manusia menjauhkan diri dari zina. Segala perkara yang membawa kepada zina juga adalah di larang keras. Pergaulan bebas antara laki dan wanita, berpacaran (couple) juga dilarang sama sekali.inilah perintah Allah dan bagi mereka yang bertaqwa semestinya tidak akan melakukan perbuatan yang dilarang oleh Allah.

knapa x boleh couple?couple yang diamalkan oleh muda-mudi hari ini tidak bertepatan (melanggar syara') denga kaedah Islam. Seorang yang sedang couple amat2 lah sentiasa teringatkan kekasihnya itu,, sms "dh mkn ke blum?", "tgh wat pe?", lalu di manakah Allah dalam hatinya, meskipun solat 5 waktu tidak tinggal tapi adakah ia betul ingatkan Allah? Cubalah bilang sms yang kita hantar kepada kekasih dengan jumlah zikir yang kita sebut dengan ikhlas kepadaNYa. Ternyata manusia memang mudah lupa nikmat yang Allah kurniakan. Justeru, couple boleh mengundang kesesatan kerana mendahulukan makhluk melebihi Allah swt. (klw kita meninggikan manusia melebihi Allah, maka orang itu lebih hebat dari Allah.btol x? lu pikirla sendiri- rosak akidah-)

Seperti yang hmba telah sebut, tindakan pemimpin akah dicontohi oleh kepimpinannya (org di bawah). Klw ketua nya couple, anak buah pun juga akan couple (ikan akan busuk bermula dari kepala). Situasi ini lah yang sedang berlaku di kampus. ada seorang pemimpin kolej sedang bercouple (pegang tangan beb), bila tersempak dengan aku terus lepas tangan..hehe buat2 baik.dengan aku ko takut, dengan Allah Yang Maha Melihat, malaikat kiri kanan 2 ko x takut?!! Begitu juga yang membawa suara dakwah (nasyid) di kampus. mana nak berkat dakwah, dalam masa yang sama buat maksiat..(nak dakwah ke nak glamour..hehe) ibarat tikus membaiki labu.

Sama juga yang terlibat dengan aktiviti2 mpp. dok rapat2 laki dan pempuan.alah terkena sikit ja. bukan wat apa2 pun. baersentuhan, bertepuk tampar, bergurau secara belebih-lebihan antara laki dan pempuan. semua ambil ringan je. ntah dah bertimbun dosa.

aduhai pemimpin pelajar....ni baru kat kampus. belum masuk masyarakat lagi. dah la politik kucar-kacir. oh... umat akhir zaman. nak kiamat ni bro..

pilhanraya kampus tidak lama lagi akan berlansung, mana2 calon yang ingin bertanding pastikan ada 3 kriteria di atas. jika tidak, masalah yang sama akn timbul.

ambilah iktibar dari apa yang berlaku di sekeliling kita.kebanyakan masalah yang timbul kerana kita tidak menjadikan Islam sebagai ad-din atau cara hidup yang sebetulnya.kita perlukan al quran dan hadis dalam kehidupan seharian.berdampinglah dengan ulama' dan ustaz.

"bersama usaha menjadi hamba pilihanNya"


1 comments:

BaBbliNg BaR0nNESs said...

Salam.
And i thought uitm Perak was the worse among the state campuses.
But, UiTM Shah Alam, of course, is d worse of all places
and what can we do, as the situation in UiTM Shah Alam gets typically worse every second?
Student leaders are technically picked by hep themselves, n must work on their agendas.
and who wud care about islam matters when those who r 'picked' to be at the throne r, well, jahil sikit, so, well, anybody can predict their agendas right?

Post a Comment