Saturday, November 14, 2009

Suara Pelajar UiTM Pulau Pinang

Ini beberapa aduan/cadangan/kritikan yang diterima dari pelajar UiTMPP sepanjang berlansung Minggu Sahsiah Rupa Diri dan Keselamatan pada semester ini.

MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR 09/10
1. Lebihkan aktiviti kerohanian
2. "MPP suara UiTM, bukan suara pelajar", "MPP UiTMPP = pengawas sekolah", "letak jawatan la wei"
3. Jemput penceramah-penceramah hebat/pakar motivasi dari luar. Imbangi pembangunan sahsiah rupa diri pelajar
4. Sahsiah rupa diri pelajar perlu dipantau. Pemakaian tudung untuk pelajar perempuan (ISLAM) perlu diwajibkan
5. "Kepada saudara MPP #####, Fakulti #########. Tolong ubah sikap anda. Ada dikalangan pelajar baru tidak menyenangi atas sikap anda
6. Kebajikan pelajar Sabah dan Sarawak perlu dipantau semasa cuti semester (yang tidak pulang)
7. Bersemuka dengan semua AJK persatuan dan kelab membincangkan masalah berkaitan


JAWATANKUASA PERWAKILAN KOLEJ
1. Ketidaktepatan masa JPK Mutiara untuk buka gym

FASILITI/PERKHIDMATAN
1. Kemudahan Wi-Fi di Kolej Mutiara tidak memuaskan. Hanya terdapat di blok siswa. Siswi tiada.
2. Mesin fotostat dalam kawasan kampus.
3. Perbanyakkan printer di perpustakaan. Mudahkan pelajar nak print assignment.
4. Subsidi makan untuk semua student NR memandangkan kami terpaksa membayar sewa rumah tanpa  bantuan.
5. Penyediaan bas sedia ada tidak mampu menampung bilangan pelajar yang menggunakan perkhidmatan tersebut.
6. Ais mahal. Kat kafe zamrud (RM0.50 tapi plastik kecik)
7. Notis board di kolej Zamrud berserabut. Perlu ada sistem notis.



PENTADBIRAN/PENGURUSAN UNIVERSITI/KOLEJ
1. E-insentif makanan: Layanan staf kolej. "Saya menyatakan bahawa status permohonan saya berjaya, tetapi duit x tidak masuk". Staf tersebut menjawab "itu urusan awak dan pihak bendahari Shah Alam". "Adakah saya terpaksa ke Shah Alam untuk selesaikan masalah itu??"
2. Ada lecturer yang xnak ganti kelas, kuliah tertangguh
3. Update notis di Kolej Mutiara
4. Pihak pejabat kolej yang kurang berbudi bahasa terhadap pelajar
5. Makanan di cafe Zamrud mahal, harga tidak tetap
6. Lanjutkan tempoh perkhidmatan perpustakaan

SAHSIAH RUPA DIRI
1. Tumpukan perhatian kepada pakaian pelajar perempuan
2. Ramai pelajar tidak mengikut sahsiah rupa diri
3. Kawalan disiplin sahsiah rupa diri terhadap siswi sangat ringan.Slumber ke kuliah/kelas dengan memakai   selipar/kasut tidak bertutup
4. Peraturan pemakaian perempuan longgar sangat sampai terbeliak biji mata lelaki, nak terkeluar biji mata. Perempuan free-hair pakai baju xda kolar, tayang leher. Perempuan pakai selipar jamban ke kelas xda tindakan. Bukan sexist atau diskriminasi, hanya inginkan keadilan
5. "Mengapa perempuan boleh pakai selipar masuk ke library pada waktu malam?Sy pakai selipar tak boleh pulak. Apa beza lelaki dan perempuan?Bukan sy pakai selipar kotor pun"
6. Sahsiah rupa diri untuk pelajar siswi tidak diperketatkan. Asyik student lelaki untuk kesalahan sahsiah rupa diri


PENGAWAL KESELAMATAN
1. Pengawal berat sebelah. Tidak mengambil tindakan kepada pelajar yang mewarnakan rambut.
2. Pengawal keselamatan terlalu berkira dalam kesalahan kecil terhada siswa sedangkan siswi melakukan kesalahan berat (contohnya pakaian) tidak ditegur
3. Pengawal keselamatan perlu membantu pelajar/staf UiTM yang menghadapi kesulitan


Ini hanya sebahagian dari ratusan borang aduan yang diterima. Harap pihak berkenaan boleh ambil tindakan sewajarnya untuk kebaikan bersama.

" USAHA, TAQWA, MULIA"

___________________________________________________________________________________

17 comments:

RuNNi said...

Uhhhh... doesn't mewajebkan tudung agak drastik???? Islam bukan agama memaksa yepp?? and kalu brtdung tapi prangai uh...macam "tuut" ermm.. baek tak perlukan??? :)

Laman Koleksi Hidayah (LKH) said...

respon pada runni
pada pandangan saya,
dari sudut umum memang akan menjatuhkan maruah islam,sebab dia bertudung melambangkan identiti seorang muslim tetapi perangainya membuatkan orang kata ini ke islam?
dari sudut perseorangan,dia dah dapat pahala menutup aurat, jika perangai tak elok tambah tak tutup aurat jadinya berganda la dosanya.
muhasabah bersama.

Laman Koleksi Hidayah (LKH) said...

oh ye, respon pada islam bukan agama memaksa tu..pada tanggapan orang ramai,ramai juga yang faham bagitu,tetapi sebenarnya ayat dalam al-Quran itu adalah memaksa orang kafir untuk masuk islam,jadi tiada paksaan dalam menganuti agama islam. jika dah islam wajiblah menuruti perintah Allah.dalam islam kanak-kanak bila sampai umur 7 tahun jika tak solat,rotan,adakah itu memaksa? mendidik sebenarnya untuk anak itu taat perintah Allah.jadi kita pun perlu mendidik pelajar uitm.
apa pandangan aly?

RuNNi said...

agreed.... but up to certain case kalu mngaji pun must be in respect of people around you.... what else about dressing them up....
plus.. let's put it this way have u ever realise such will and may cause more muslims to be afar from Islam rather than, closer to it. Religion is not a substance, topic, rule, regulation to be followed but a belief to be embraced instead.... BUT these are my thoughts and just feel like sayin it out a tad bit louder than usual.

Aly Idham said...

Salam kengkawan (LKH dan RuNNi)
'Mewajibkan bertudung'- Pada pandangan sy ia adalah usaha positif sesuatu pihak demi kepentingan umum (besar).Kita kena paham yang wajibnya adalah MENUTUP AURAT. salah satu jalan menutup aurat adalah dengan memakai tudung dan pakai pakaian yang lain-lain.

Semua muslim/ah tahu akan kewajipan menutup aurat, cuma pemahaman akan kewajipan menutup aurat itu mungkin berbeza dari segi implementasinya (cara melaksanakan).

Secara umum, sepatutnya tiada masalah untuk mewajibkan bertudung di UiTM misalnya, kerana rata-rata pelajar di UiTM adalah Islam dan mereka tahu akan kewajipan menutup aurat.

Cuma segelintir sahaja (masalah terpencil) muslimah ini yang mungkin kurang senang dengan perlaksanaan itu.

Mari kita lihat kesan pelaksanaan pemakaian tudung kepada umum. Semakin positif atau negatif?? kita lihat KESAN. Logiknya secara keseluruhan ia akan menampakkan siswi UiTM terpelihara dan bebas dari gejala dan budaya kuning.

Kita tidak menafikan ada yang bertudung tapi perangai mcm 'tut'. Tapi ini adalah realiti sebelum pelaksanaan pemakaian tudung. boleh fahamkan? bezakan sblm dan selepas. dan andai kata masih ada yg mcm 'tut', bilangan mereka kecil dan seharusnya ia tetapa ada cara menyelesaikannya. biasalah. mereka berbeza latar belakang dan gaya hidup. mereka yang ada sdikit ilmu perlu bertindak bijak utk membawa mereka yg 'tut' ini kepada ajaran Islam. Gaya hidup Islam. Individu ini perlu difahamkan tentang bahawa Islam adalah ad-din ataupun cara hidup.biarpun mereka terima dengan perlahan tetapi mereka yg 'tut' ini dapat faham dan melaksanakannya.

nampak x perbezaan antara umum dengan individu?

sweetsmile89 said...

aly: im kinda agree with some your words about this issue but most of them is quite unbelievable! "ia akn menmpkkn siswi UITM terpelihara dan bebas dari gejala dan budaya kuning"..?? r u being seriuos wif ur words Mr Aly? this is kinda nonsense u noe. dont you noe how many UITM studs do a bad thig outside the U?? and all of those are wearing tudung? mmg benar wajib sbg umat Islam utk mntp aurat tp biar kene pada caranya. dalam surah al Baqarah ayat 267 jk sy xsilap mncritakan bhw Islam bkn agama pksaan. even our Prophet nvr pksa kaum Quraisy mmluk Islam. sbb Islam bkn bgtu. dalam hal bginie, mslah bkn shj akn tmbul dalam uitm tp diluar jg. bagaimana stigma masyarakat? jk wlu brtdung tp msh perangai mcm "..."..ad Mr Aly prnh fkr ttg itu? kids rite now bknnya bole dpksa, brhkmah dlm implementasi ssuatu peraturan pelu ad. ia bkn ttg realiti sblm dan slps tp ia adlh realiti khdpn. fitrah manusia tdk bole dipksa.

Aly Idham said...

assalam dn slm sjhtra. very sweet. sy setuju dgn awak.kita mesti berhikmah dalm implemantasi sesuatu peraturan.nabi ajar b'dakwah dengan hikmah.

bercerita tentang fitrah, manusia sememangnya tidak boleh dipaksa. tindakan kita berdasar fitrah.turning pointnya ialah ilmu dan kefahaman. cuba kita perhatikan bdk kecil umur 7-8 bulan. asal jumpa apa benda2 depan terus letak kat mulut nak makan. kdg2 tahi cicak pun depa makan. kerana tak tahu dan tak faham akan benda tu. klw kita skrg ni umo 20an ni sudah tentu tahu dapat bezakan yang mana makanan dan bkn mknn kn? Sama lah dengan kes di atas. Mesti dpt beza yg mana Islam suruh, dan yg mana islam tegah?..Sy kira rata2 semua orang tahu. cuma mgkin tidak mahu. tahu tapi x mahu.

jadi tugas mereka yang tahu dan mahu hanya lah menyeru kepada kebaikan. hidayah dan taufik itu tugas Allah. nabi muhammad juga pernah ditegur akan hal ini. kita lihat bapa saudara nabi (abi talib) pun tidak peluk agama Islam.

makanya, sepatutnya kita semua patut menjadi orang tahu dan mahu. "inna dina inda Allahilslam".Islam adalah agama di sisi Allah. Agama firah buat manusia. Ciri2nya universal dan syumul. mencakupi segenap keperluan kehidupan.

mmg adalah kenyataan ada permpuan bertudung tp perangai mcm 'tut'. Inilah tugas mereka yang tahu dan mahu. Nabi bersabar. Kita juga perlu bersabar.

RuNNi said...

salam.I've gotta say this:
the point is not about perempuan pakai tudung tapi prangai 'tut'. But the point is- if there will be an implementation of wajib bertudung- I question what is the value of tudung(which is suppose to be covering the aurat and an identity of a muslimah), rather than a mere clothing: if it is worn and taken off so simply by my fellow muslimah. what are we trying to potray or implement here.
I think, instead of concerning of how each people dress, you should be more concern of what is at these people's heart also at yours.Kesedaran lebih elok. FYI: Don't tel me you'd think these women are gonna 'sedar' by just wearing tudung???
Takde gune memakai tudung tapi your heart is not in it,bagaikan berkata 'aku Islam,tetapi tidak mngerti pun kepercayaan kpda Tuhan dan RasulNya'. Believe me, forcing is not the way. These people are at least 17 and they NOT 7-8months old to be forced and scolded as if they are toddlers. respect that.
Remember: it is not that i am against wearing tudung but i am against forcing people into something they don't like when you can actually persuade them by heart. :)

pzie said...

salam...
sedikit mencelah..
bertudung atau lebih senang bg saya
"tutup aurat"

bg mereka yg mampu dgn tangan(kuasa), hendaklah mencegah dengan tangan(kuasa)
kalu x mampu baru dgan kata2 dan seterusmya
dengan hati iaitu selemah-lemah iman..

fahami maksud berhikmah dulu baru
bincang ttg dakwah berhikmah...

bg yg ada kuasa..tp x mencegah dengan kuasa..
bertambah la dosa yg ditanggungnya...

wassalam...

Laman Koleksi Hidayah (LKH) said...

runni,jika kita tak mengajak kebaikkan dan mencegah kemungkaran,manusia itu mudah terpedaya,walaupun saya..jika saya buat salah tiada siapa menegur/mengambil tindakan..kemungkaran bermaharajalela,maka kiamatlah dunia (bygkn bila bumi mengingkari perintah Tuhan..tidak berputar mengikut paksinya..begitu juga manusia bila mengingkari perintah Allah..byk implikasi yg akn berlaku) dan bala akan menimpa kita. kelak di akhirat akan disoal kenapa kita tidak menunaikan amanah yang diberi sebagai khalifah yang tugasnya mensejahterakan bumi. jika runni kata keterpaksaan tidak boleh diterima jadi saya minta runni cadangkan apa pendekatan usaha lain yang boleh kita lakukan. sama-samalah kita fikirkan,amanah ini adalah bersama. jadi sila cadangkan pendapat/pandangan runni.

RuNNi said...

didn't I mention??? persuade by heart??? don't you guys get metaphores?? n i think i did mention bout being concern of their heart.... think deep okay?? if i were to explain it'd be a blog entree itself.... roughly:
-every sem, have a special week of it instead of whole semester AND don't forget to remind them why in a good and acceptable way- think from their perspective
-or try to tegur mereka, not paksa!

ps:i didn't say 'jangan mngajak kebaikan dan mencegah kemungkaran', tapi I'm saying.. ade banyak caranya.... pilih yang terbaik.... please dont get emotional of this topic, as it needs rational thinking... as said, kalau salah 'tindakan korang'- yang mungkin mnjauhkan umat Islam dr agama.... it'd be hard to reverse it. just give it a deep thought... never think that the whole world are the same people as you.... implying this 'wajib' you have to at least think about
1-teen angst
2-psychology wise
3-impression or image of Islam to others
4-the respect of the religion itself

ps:i hope you THINK about wut I'm saying, I can be wrong, i cant deny that. Keep in mind we want muslimah to wear 'tutup aurat' because they know why and want to. Not just because the Quran states so. you need to explain because Islam is not a religion with no reason kan??

softdancer said...

Aly: dats quite funny wut u hv said.. jk kita bicara ttg bayi, tntuny ia mdh krn mrk teda akn mmpersoal ap tndkan kamu pdnya. tp kita bicara ttg org dwsa. dan kamu mmg brjaya buat sy ktawa disitu Aly. ia bkn mrk thu tp xmhu, tp ia dsbbkn pmikran smpit org2 yg teda thu bgaimana brdkwah. MEMAKSA bkn la ssuatu yg sume org suka. dlm cth kamu, bapa saudara baginda teda mmluk Islam ttpi baginda teda mmksa beliau kn?

teda slh jk skdr mnegur atau mmbri nsht tp biar thu caranya dan bertmpt. tp MEMAKSA teda trgolong dlm amr makruf nahi mungkar. lagian, jk mahu mmbtulkn org lain, diri msti btul dulu kn?

iyea bnr agama itu fitrah, syumul dan universal. tp ia tdk mmksa Aly. lagian kamu hny mmndg pd mslh tudung sdhkn ia bkn mslh utama. ia adlh ttg prkara asas iaitu HATI sprt Runni katakan. sgalany brmula dr hati dan hati lah prmulaan segalanya. krn prkaraa plg asas dlm Islam adlh Iman dan sy pasti Aly thu ap itu iman, ia teda mmksa tp ia brkenaan kterbukaan dan kyakinan. itulah Iman.

jk kamu kata kamu ingn mula dr bwh atau prkara kcl, Iman adlh permulaan sgalanya dlm Islam dn ia la prkara kecil yg ptt kamu selami dan tanamkn.
jk ingn betulkn org lain, jgn lupa yea pnuhi dada dgn ilmu.. maaf..
(:

LKH: MEMAKSA dan mgajak mmbuat kbaikkn adlh brbeda sma skali. mewajibkan itu seolah2 kamu mmksa. xslh jka mhu tgur atau nsht tp biar kene carany dan tmpt. mmksa hny akn mmudaratkan Islam itu sndiri. fkr2 yea..

Fatimah Az-Zahrah said...

salam, saya telah membaca blog ini dan komen disini, saya pun tidak pasti jawapannya maka saya telah tanya beberapa orang ustaz untuk memberi pandangan tentang ini, maka harapnya boleh membantu. ini link nya http://gurindamrasa.blogspot.com/2009/12/salam-satu-perkongsian.html

'Izzat Syamil Ismail said...

respon pd runni : skrg y wajib adalah bertudung..jd apabila disebut wajib maknenye mesti kita ikut..klu x ikut??U pon tau jwpn nye kan??soal perangai kite letak tepi dahulu..apabila kita mewajibkan bertudung bermakna sudah terlepas satu drpd azab Allah iaitu utk org2 y tidak bertudung..soal perangai pula ianya boleh dibentuk dengan selepas aurat itu ditutup..kerana apa??sekiranya s'seorg itu berpakaian dengan muslim sempurna maka secara automatik nya mereka akan rasa malu untuk bermaksiat terang-terangan..soal maksiat secare sembunyi itu biar lah mereka berdepan dengan Allah..kerana manusia hnye mampu mengubah y zahir shj..contoh pengubahan zahir adalah arahan bertudung..

softdancer said...

'Izzat Syamil Ismail: benar kata kamu yg wjb adlh brtudug jd msti kita ikut kan? hihi yang zahir dpt diubh tp dlmannya, tidak? wah petah sekali bicara kamu syamil.

kamu thu mksd Islam hanya pd nama? kamu thu mksd manusia brtopengkn binatang? tntu kamu thu kn? kepura-puraan. adakh itu yg kita mahu dlm Islam? Islam bkn ttg zahir shj syamil tp ttg rohaniah jg. tntu kamu thu mksd munafiq kn? brpakaian sj teda ckp dlm Islam krn sy psti kamu prnh dgr ttg perkara ini, 'berpakaian ttp telanjang'.?

sy rasa kamu teda thu ap kamu katakn, maaf tp nilai kmbli kata2 kamu yea.. maaf (:

fatimah : sy telah melihat blog kamu dan yea sy stuju dgn kata2 ust. trsebut cuma ad bbrapa prkara yg sy trtanya2.. tp sy akn utarakn di sana bkn disini.. terima kasih.. (:

Nick said...

kepada runni, LKH adalah betul... islam sememangnya bukan memaksa, tapi jangan amik ayat quran sesuka hati utk diletakkan dalam situasi yg x sepatutnya.. cuba bagi ayat quran yg menyatakan islam bukan paksaan dari segi hukum memakai kain tudung bagi perempuan??? jangan gunakan ayat islam bukan paksaan utk org kafir memeluk islam ya.. cuba lah bagi... anda belajar CTU??? hukum TETAP hukum... anda suka atau tidak, anda kena terima tudung adalah wajib... jika tidak, anda tak perlu jadi org islam...

sama seperti sesebuah sekolah, anda suka atau tidak, perlu ke sekolah memakai pakaian seragam...

jika anda x suka, anda boleh pergi ke sekolah lain yg tak perlu pakaian seragam...

samalah dengan islam.. jika anda memang x mahu pkai tudung, anda bukan ahli islam... fahamilah

nurainamir said...

nice post. ada lagi komen-komen yang best terhadap organisasi kat UITM PINANG ak?? macam best je.

komen ngan gerak kerja Rakan Pusat Islam tak de ke??

Post a Comment