Wednesday, January 6, 2010

Membiasakan Yang Betul, Membetulkan Yang Biasa


Salam ukhwah sahabat-sehabat sekalian,

Alhamdulillah, dengan izinNya dapat lagi aku hidup di bumi yang fana ini.
La ni aku bukan student lagi. Da gheja. Jd RA (Research Assistant) Tapi kat UiTM Penang gak. Tu yang depa tanya kat aku "Bila hang nak blah dari UiTM Penang?". Ada jugak ingat aku extend. Dorang tnya, "Sem lepas bkn abg da part 6 ke?"...Aku senyum je la. Da rezeki aku kat sini kan2x...Tp ada berasa jugak la tengok member2 ramai sambung dgree kat  Shah Alam..best wo..bayangkan Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik..hehe. Takpa2..rezeki aku kt lain.

Cuma kali ni lain. Dulu masa student aku, aku aktif dengan aktiviti pelajar. Kebajikan, akademik, ko-kurikulum, sosial dan banyak perkara lagi. Dan kini, aku melihat sahaja. Dah jd ex-student kan.

Tapi sedikit pengalaman aku dalam kepimpinan pelajar (dua penggal), aku melihat kebanyakan pelajar telah dicandu  pelbagai aliran pemikiran menyeleweng. Maksud aku di sini ialah refleksi kepada tajuk aku "Membiasakan Yang Betul, Membetulkan Yang Biasa".

Clubbing, overnight, disko, hotel 3 jam, bawa pasangan ke dalam rumah sewa dan yang sama jahat denganya adalah aktiviti-aktiviti  biasa bagi sesetengah kumpulan pelajar. Aku dengar sendiri kegiatan tidak bermoral ini dari kawan aku yang juga terlibat aktif suatu ketika dulu. Dia bagi tau dah banyak kali AJK surau taman rumah sewa tempat dia tinggal dan pegawai keselamatan UiTM dtg ambush rumah dia kerana ada perkara sumbang.

Faktor-faktor kepada kejahatan ini memang banyak. Tambahan media hari ini bebas mendoktrin minda mahasiswa tentang keseronokan bila di kampus, jauh dari pandangan ibu bapa. Budaya cinta di kampus ibarat satu kemestian, seperti begitu pelik jika ada yang mengatakan "Aku xda pakwe/aku tak de makwe". Ini ancaman besar kepada bakal pemimpin-pemimpin negara. Seawal remaja telah kenal kepada cinta manusia tetapi tewas dalam usaha mencari cinta yang kekal iaitu kepada Pencipta.

Aku pernah berbual dengan sorang ustaz di Pusat Islam. Dia meluahkan rasanya. "Ustaz ni depa buat macam daun kari. Bila nak  bagi rasa, depa buh dalam gulai. Masa makan depa asingkan tepi pinggan". Dia tujukan pada pemimpin-pemimpin pelajar atau pihak penganjur program. "Bila mai program ada baca doa panggil kita". Tapi pengisian program, lagho sungguh. Apa ingat Islam ni setakat baca doa ja ka?..

Aku  ingat ada satu hadis, kalau kita ajaq satu benda baik dengan orang dan orang tu ajaq benda baik tu pada orang lain pulak dan selagi benda baik itu diulang perbuatannya, maka sampai ke akhiratlah pahala kita akan bertambah-tambah. Manakala yang ajar benda jahat (lagho), dan diikut oleh orang lain, maka sampai akhirat jugalah  dosa dilipat-lipatkan. Hangpa crilah sapa perawi hadis ni. Kalau tak percaya pi tanya ustaz.

Aku berpesan pada diri aku dan pembaca sekalian, hisablah diri kita sebelum kita dihisabkan. Teruskan mencari ilmu supaya reti (tahu) nak bezakan perkara biasa dengan perkara yang betul. Tak semestinya perkara yang kita biasa buat itu betul.

Ok lah, takat tu dlu.
Wallahua'alam.

1 comments:

fitrijohari007 said...

betul tu bang..susah sebenarnye ddk u ni..
byk dugaan..silap sket mmg hanyut la..

moge2 sentiase berada dlm lindungannya..

Post a Comment